U bevindt zich hier: home > schoolkind > rugklachten

Rugklachten bij kinderen

Het lijkt of rugpijn bij kinderen vaker voorkomt dan voorheen. Meestal wordt dan gewezen op de zware schooltassen, een verkeerde houding of een slechte lichamelijke conditie. Wetenschappelijk bewijs is daarvoor niet geleverd.

Neem de rugklachten van uw kind altijd serieus en ga er snel mee naar een kinderfysiotherapeut of huisarts.

Er zijn diverse oorzaken van rugklachten bij kinderen:

• Slechte houding: Op jonge leeftijd zitten kinderen al vele uren op een dag. Vaak in een gebogen houding met telefoon, tablet of playstation op schoot.
  • Als een kind in de groei vaak voorovergebogen zit, ontstaat er veel en ongelijke druk op de rug. Artsen en fysiotherapeuten signaleren een toename van rug-en nekklachten: de zogenaamde gameboy-rug en tablet-nek.
  • Veel sporten: Een andere oorzaak voor rugpijn bij kinderen is overbelasting van de rugspieren bij intensieve sporters. De belasting die er op de rug komt te staan is dan te groot in verhouding tot de belastbaarheid van de rompspieren bij kinderen in de groei.
  • Scoliose: bij een scoliose is er sprake van een zijwaartse kromming van de wervelkolom; klik hier voor meer uitleg over scoliose
  • Zeldzame oorzaken van rugpijn zijn een ontsteking van de tussenwervelschijven of een tumor

Wat kunt u zelf doen

• Controleer thuis de rug van uw kind door middel van de buktest. Laat uw kind recht gaan staan in ontbloot bovenlichaam, met de voeten licht gespreid. Laat uw kind met gestrekte benen het bovenlichaam voorover buigen: Kijk of de gebogen wervelkolom in een rechte lijn loopt en of er geen sprake is van bochel (draaiing van de wervelkolom of ribbenkast).
Buktest foto 1 Buktest foto 1 Buktest foto 1
  • Matig het gebruik van de tablet, telefoon of playstation. Zorg dat uw kind de tablet of smartphone naar het gezicht brengt, zodat het hoofd recht blijft. Vaak gebeurt het tegenovergestelde: kinderen laten hun hoofd voorover zakken en dat heeft een enorme impact op de nekspieren. Gemiddeld weegt een hoofd 5 kilo, maar als je je kin op je borst hebt, weegt een hoofd ongeveer 27 kilo! Dat is veel te zwaar voor de spieren in je nek.
  • Je kan veel narigheid voorkomen door de lichaamshouding te variëren. Laat uw kind ook eens op de buik liggen om met de spelcomputer te spelen; dit zorgt tevens voor een sterkere rug en nek. Maar het allerbeste is om het spelen op de spelcomputer regelmatig te onderbreken en te gaan bewegen: laat uw kind even lopen, springen, gek doen …. het maakt niet uit.
  • Voorkom een te zware (boeken)tas of (rug)zak.
    Een boekentas mag eigenlijk niet meer wegen dan 10% van het lichaamsgewicht van het kind. Schooltassen wegen al snel meer dan 33% van het gewicht. Dit is slecht voor de gezondheid van de rug en kan op de lange termijn een verkeerde kromming en scheefstand van de wervelkolom veroorzaken.

Zijn er ondanks deze adviezen toch rugklachten bij uw zoon of dochter of heeft u twijfels of er sprake is van een scoliose? Neem dan gerust contact met ons op!