U bevindt zich hier: home > baby > huilbaby

Huilbaby

Huilbaby’s, reflux en prikkelverwerking

Meestal is een baby vlug te troosten wanneer het huilt en is al snel duidelijk wat er aan de hand is. Maar bij sommige baby’s helpt voeden, verschonen of een knuffel niet. Ze blijven maar door huilen. Als een baby meer dan drie uur per dag, meer dan drie dagen per week, gedurende minstens drie weken huilt zonder aanwijsbare reden, noemen we dit een huilbaby. Deze baby’s huilen niet alleen veel, maar zijn ook moeilijk te troosten als ze eenmaal overstuur zijn. Ze zijn over het algemeen ook bijzonder actief en (over)beweeglijk, strekken veel, zijn schrikachtig en snel afgeleid. Ze kunnen moeilijk tegen verandering. Ze kunnen snel van stemming veranderen, waardoor hun gedrag onvoorspelbaar wordt. Huilbaby’s vergen daardoor extra veel tijd en energie van ouders.

De kinderfysiotherapeut probeert te achterhalen wat de oorzaak van het overmatig huilen is. Soms is er sprake van (verborgen) reflux, waarbij de maaginhoud terugstroomt in de slokdarm. Door het zuur in de maag, kan de slokdarm geirriteerd raken. Dit geeft pijnklachten en vaak wordt de baby hierdoor onrustig, overstrekt zich en slaapt slecht. De kinderfysiotherapeut geeft adviezen ten aanzien van houding en beweging om het ongemak te verminderen en meer ontspanning te verkrijgen.

Een andere oorzaak van overmatig huilen zit in de sensorische prikkelverwerking, of zintuigelijke prikkelverwerking. Iedere baby krijgt via zijn of haar zintuigen allerlei prikkels binnen. Het ene kind kan deze prikkels beter verwerken dan het andere kind. Bij overprikkeling zal de baby niet alleen meer huilen, maar ook sneller schrikken, gespannen zijn, zich overstrekken, slecht slapen en problemen met voeding kunnen symptomen zijn. De kinderfysiotherapeut kan u helpen de prikkels voor uw baby te reduceren en tips geven om tot meer ontspanning te komen.